Tuesday 22 November 2016

Demam dan punca-puncanya



Assalamualaikum semua.

Jika anak-anak kecil terkena demam memang kelam kabut rasa. Lebih-lebih lagi jika mak dan ayahnya masing-masing masih bekerja. Sapela agaknya yang kena berkorban untuk ambil cuti hantar anak ke klinik dan jaga sehingga sembuh? Hahaha. Betul, memang tepat jawapan anda.

Ok, mengapa demam terjadi?

Berdasarkan penerangan dari Dr. Alya Hamzah, Pegawai Perubatan Paediatrik:

"Pada otak manusia terdapat satu struktur yang dipanggil ‘hypothalamus‘ yang mempunyai pelbagai fungsi penting dalam menyelenggara aktiviti-aktiviti badan yang normal.

Antara fungsi hypothalamus adalah bertindak sebagai ‘thermostat‘ dalaman yang menetapkan suhu badan yang normal iaitu antara 36.5°C ke 37.5°C.

Keadaan seperti jangkitan kuman atau penyakit-penyakit tertentu boleh merangsang hypothalamus untuk meningkatkan suhu badan manusia. Keadaan ini dipercayai berlaku sebagai langkah ‘pertahanan’ badan yang normal untuk melawan jangkitan atau penyakit. Fenomena ini merupakan suatu kebaikan demam kepada tubuh badan kita."

Sedikit jelas kan.

Kebiasaannya, jangkitan kuman atau penyakit akan menyebabkan gejala demam dan diantara punca-punca demam bagi kanak-kanak ialah:

1. Batuk dan selesema akibat jangkitan virus,
2. Jangkitan pada tekak atau telinga,
3. Jangkitan paru paru
4. Jangkitan saluran kencing
5. Radang otak,
6. Demam denggi,
7. Demam campak,
8. Penyakit tidak berjangkit seperti Systemic Lupus Erythematosus, Juvenile Idiopathic Arthritis.

Tapi jangan terkejut ya, anak baru nak tumbuh gigi pun boleh demam tau, tapi tidak lah teruk sangat sampai kena bawa ke klinik (mungkin pada ibu penyayang yg sudah panik). hahaha

Berkenaan dengan jangkitan kuman, Shaklee memang promo kaw-kaw salah satu produknya yang teebukti berkesan membantu mengurangkan risiko mendapat demam iaitu NutriFeron.

NutriFeron Shaklee merupakan produk berpaten dengan campuran ekstrak tumbuhan yang terbukti secara klinikal dapat menguatkan imun. Ramuan proprietari berasaskan ekstrak tumbuh-tumbuhan semula jadi ini dihasilkan daripada biji labu, bunga kesumba, biji plantago dan kudup bunga bebuas Jepun. Organik semuanya.

Bagimana ia berfungsi?

Secara ringkas, NutriFeron bertindak dengan dua cara:

1. Mengaktifkan sistem pertahanan imuniti,
2. Menggerakkan 'pasukan cari dan musnah' dalam sistem imuniti badan kita.

Lebih kurang macam itulah proses dia. Pada yang anaknya kerap sangat tidak sihat, pertama sekali, dapatkan nasihat dari pakar perubatan yang bertauliah dan dapatkan cadangan perubatan yang bersesuaian untuk anak sebelum mengambil sebarang produk-produk kesihatan yang berkaitan termasuklah NutriFeron Shaklee.

Kenapa, NutriFeron Shaklee tak bagus ke?

Bukan, kita perlu tahu apa sebenarnya masalah anak kita hingga menyebabkan demam yang kerap. Adakah hanya disebabkan oleh jangkita kuman atau disebabkan oleh penyakit. Jangan kita salah dapatkan rawatan.

Okay, jika ada sebarang pertanyaan berkenaan NutriFeron, boleh terus wassup saya ya.

Terima kasih.
...................................
Syed Ismail
019-2752749
#tsunamishaklee
#superstarsshaklee
#supershakleeman
#9gemilang

No comments:

Post a Comment